Case Study


Case Study


Welke spullen zijn nu handig om te hebben voor een BHV organisatie?


Dit is een van de meest gestelde vragen. Hoewel er zeer veel mogelijkheden zijn om deze vraag te beantwoorden hebben we hieronder een aantal zaken opgesplitst.

  • Herkenning:

Het is belangrijk dat u herkend wordt als BHV'er. Niet alleen voor de hulpverleners, maar het geeft ook autoriteit binnen uw bedrijf om handelingen als evacuatie goed uit te kunnen voeren. Voor herkenning zijn twee mogelijkheden: armbanden of hesjes. Om goed herkend te worden raden we u aan om naast een heldere kleur (Oranje of Geel) ook de tekst BHV toe te voegen.

  • Hulpmiddelen.

Vaak zien we bij bedrijven bepaalde locaties waar een aantal hulpmiddelen direct zijn terug te vinden. Denk hierbij aan de brandhaspel, brandblusser en EHBO trommel. Helaas wordt in de praktijk vaak deze trommel leeg aangetroffen op het moment dat daadwerkelijk de nood aan de man is. Een zegel kan uitkomst bieden. Een andere mogelijkheid is iedere BHV'er met een EHBO tas te voorzien die hij of zij altijd bij zich heeft in bijv de bureau-la. Ook kan een BHV kast uitkomst bieden. Hoewel er noodverlichting aanwezig is in gebouwen geeft deze maar weinig licht. Een aantal goede zaklantaarns kan hier uitkomst bieden. Het is niet onverstandig om oplaadbare zaklantaarns te gebruiken zodat men niet misgrijpt.

  • Communicatie

Er zijn diverse vormen van communicatie nodig. Het oproepen van de BHVers. Het begeleiden van de BHV'ers tijdens een calamiteit en het toespreken van medewerkers wanneer deze zich hebben verzameld na een evacuatie. Het oproepen van BHV'ers blijkt in de praktijk zeer lastig. Een eenvoudige mogelijkheid is om de BHV'ers uit te rusten met een pieper. GSM telefoons blijken in de praktijk lastig, (voice mail of uit). SMS berichten kunnen ook vaak uitkomst bieden. (applicatie op PC). Daarnaast kan een omroep installatie uitkomst bieden, echter dit is (indien niet geinstalleerd) een dure oplossing. Een aardig alternatief is door op de brandmeld installatie naast de Slow Whoop nog een alternatief signaal te laten klinken voor het oproepen van de BHV'ers. Hier zijn tegenwoordig leuke (relatief goedkope) tussenkastjes voor met een of meerdere toonsoorten.

Voor het communiceren met BHV'ers tijdens een calamiteit is de portofoon een prima hulpmiddel. En zeker nu er portofoons zijn zonder zendvergunning is het zeer eenvoudig deze toe te passen in een organisatie. Bij het toespreken van de medewerkers is een Megafoon een zeer goed hulpmiddel.

  • Transport.

Het blijkt in de praktijk dat het zeer lastig is om personen te vervoeren. Een brancard kan een goed hulpmiddel zijn. Echter indien mogelijk laat hulpdiensten gewonden vervoeren. Bij de invalide medemens hebben Evac chairs hun dienst bewezen. (Zie ook artikel over 11 september).

  • Opslag.

Al met al een behoorlijke boodschappenlijst. Daar BHVers zich vaak op een centraal punt verzamelen. (vaak bij een receptie) is het goed om de spullen netjes op te bergen zodanig dat er ook geen misbruik door anderen van gemaakt kan worden. Een BHV kast kan hier prima uitkomst bieden.

  • De boodschappenlijst (voorbeeld)

  • 10 hesjes
  • 10 EHBO tassen type B
  • 4 portofoons
  • 4 zaklantaarns
  • 1 megafoon
  • 1 BHV kast